Občanská poradna v Táboře
Působí v okresním městě Tábor od března roku 2012. Začínala (a stále je) jako jediná poradna poskytující odborné sociální poradenství v Táboře. Přečtěte si více o Občanské poradně na tomto odkazu.
Ostatní táborské organizace, zaměřené na poskytování odborného sociálního poradenství, se specializují na odlišnou cílovou skupinu než Občanská poradna. Většinou pomáhají lidem s různými druhy zdravotního znevýhodnění.
Občanská poradna Tábor začínala s několika málo klienty. Postupem času si získala důvěru obyvatel města a proto nových uživatelů služeb stále přibývalo. Tak je tomu i dnes, kdy je poradna zcela vytížena a její kapacita je nejen naplněna, ale prakticky trvale překračována.
Občanská poradna Tábor poskytuje služby zdarma všem, kteří si nevědí rady s problémy v oblasti majetkoprávní, bytové, pracovněprávní, v oblasti mezilidských vztahů, oblasti sociálně-právní a zejména v oblasti finanční. Samostatnou kapitolou je právě oblast finanční - poradna poskytuje dluhové poradenství. O tuto službu je enormní zájem a lze předpokládat, že tento zájem ještě poroste.
Neustále roste už tak vysoký počet klientů a počet poskytnutých intervencí a zodpovězených dotazů. Tento nárůst je přičítán rostoucí nezaměstnanosti a s tím souvisejícími problémy uživatelů s bytovými otázkami a předlužením. Stále více uživatelů se na Občanskou poradnu Tábor obrací s žádostí o pomoc s řešením dluhové problematiky, se splátkovým kalendářem (pokud nesplňují podmínky pro oddlužení) nebo přímo s žádostí o sepsání návrhu na povolení oddlužení.
Poradna je otevřena pouze jeden den v týdnu (čtvrtek 9 - 12, 12:30 - 15), což se jeví jako naprosto nedostačující pro potřeby města. To dokládají následující čísla:
- V roce 2012 registrovala Občanská poradna Tábor celkem 48 nových uživatelů, v roce 2013 už to bylo 147.
- V roce 2012 bylo pracovnicí OP poskytnuto celkem 97 intervencí, v roce 2013 už 267.
- Poradna v roce 2012 odpověděla (osobně, telefonicky či elektronicky) na 270 dotazů, v roce 2013 celkem na 677 dotazů.
Z uvedeného je patrné, že lze očekávat další výrazný nárůst počtu uživatelů v roce 2014. Už teď je kapacita poradny výrazně překračována a pokud nedojde k jejímu rozšíření, bude jen stěží moci vyhovět všem zájemcům o službu.
Text: Michaela Čermáková, ředitelka Diecézní charity České Budějovice