Kronika z roku 1928

Sociálně charitativní odbor Katolické Akce 1928

Pracovní program:

sociálně charitativního odboru Katol. Akce spojené s dílem sv. Františka Regis a laickým apoštolátem. Odbor náš chce nejenom udávati direktivu diecézním spolkům a sdružením sociálně – charitativním, nýbrž i sám konati jak tělesné tak i duchovní skutky milosrdenství, aby učil a k činnosti vybízel spíše skutkem nežli slovem.

  1. Sociální činností naší bude přede vším jak tělesná tak i duševní záchrana opuštěné, osiřelé a zanedbané mládeži české – o německou pečují si němci sami.
    Vydání s tím spojená uhradí se za současnosti Katolické Akce péčí našich spolupracovníků i spolupracovnic jednak Dobrovolnými dary a příspěvky, jednak též příspěvky vyžádanému od konferencí sv. Vincence a jiných spolků spřízněných, jakož i jiných veřejných korporací, eventuálně též soukromými sbírkami a domovskými obcemi opuštěných dětí.
  2. Charitativní činnost naše – pokud nebudeme míti zajištěných příjmů ane stálých příspěvků záležeti bude v tom, že osoby hmotné pomoci potřebné doporučovati budeme k podpoře konferencím sv. Vincence a jinými spolkům charitativním a humanitárním. V té věci podařilo se nám již přispěti k oblečení dvou dětí k první kusv. příjmání, později se snad vykoná více.
  3. Naše dílo sv. Františka Regis se snaží omeziti mezi katolíky počet civilních sňatkův, aj. konkubinátů, jakož i přispěti kovalidaci manželstev neplatných pokud lze provésti je v souhlase s platnými zákony a předpisy církevními. Hlavní pracovnice naše v tom oboru se již musí vykázati několika zdařilými výsledky.
  4. Laický náš apoštolát bude přede vším vyhledávati zbloudilé ovečky katolické, které by se daly převést k návratu do pravého ovčince Kristova zpět, návrat se jim usnadní, eventuelně se postaráme – zvláště mládeži – o řádnou vyuku ve víře katolické.

Pečovati budeme o to, aby se chudým katolickým nemocným dostalo nejen pomoci hmotné, nýbrž i duchovní, by neumírali nezaopatřeni sv. svátostine, ti kdož po léta zapomínali na svoje velikonoční povinnost, aby chybu svou napravili. Počátek byl již učiněn ve Čtyřech Dvořích I péči o padlé a mravně ohrožené chceme se věnovati, jakmile se přihlásí obětavé a způsobilé spolupracovnice a ovšem i spolupracovníci v oboru tomto.
Vůbec odbor náš chce všemožně pokud stačí síly jeho – přispívati k časnému i věčnému blahu všech bližních a bude též pracovati souhlasně i s odbory jinými, kdekoli se toho ukáže potřeba. Tak např. podařilo se naší spolupracovnici obnoviti ve Čtyřech Dvořích zaniklé sdružení mládeže.
František Jedlička referent.

Dodatek k pracovnímu programu

Sociálně - charitativní odbor v souhlase s odborem ženským Katol. Akce, usnesl se při své schůzi konané dne 3. června t.r. pečovali též o to, aby katolická mládež česká nebyla připravována o poslední zbytky studu a mravního citu, k čemuž se dožadujeme souhlasu i součinnosti všech ostatních odborů. z mnoha věcí, kterými se ničí nevinnost naši mládeže jsou dvě, proti kterým ba se dalo zakročit aspoň se zdarem částečným a to na místě prvém povídky a romány otiskované v lidových časopisech, pěstujeť se v nich přehnaná erotika. Patří k nim přemnohé novější povídky a romány Vlasty Favořické, která se neostýchá již ani do „Neděle“ zasílati kluzské povídky, že vedoucí redaktor má nejednou těžkou práci upraviti a seškrtati smyslné scény aspoň tak, aby slušní lidé se jimi nepohoršovali. Z románů jmenujeme ukázkou jen dva: „Vrah rodiny Tomanovy“ a „Dvě srdce“. A tyto tak choulostivé věci, které dráždí nejnižší pudy mladého čtenářstva při naší nejrozšiřepější katolický denník „Pražský Večerník“. Jest nezbytně nutno, aby správa katolického tisku a pražské ředitelství Českoslovanské tiskárny dalo spisovatelce důtklivý pokyn, aby se v erotice mírnila a neničila svými romány a povídkami nevinosti naši mládeže. Svědomitější redakční censura pražská by zde mohla zabrániti mnohému zlu.
Druhá neméně choulostivá věc, která přivádí mravní pohromu naší mládeže a jest i tělesně na zdraví škodlivá jest nynější kult nahoty – nahé dívčí nohy, ramena i prsa. Nemá – li se ubíti v heren stud a cit pro mravnost již v dívenkách nejmenších je nezbytně nutno působiti na rodiče – zvláště na katolické matky, aby nevkusnou a neslušnou pokrokovou módu neničily nevinnost svých maličkých dříve ještě, než přijdou do rozumu.
Ostatně i se stanovisky hygienického by se mělo čeliti proti nahým nohám dívčím, jeť nahá móda příčinou častého revmatismu mladých dívek a jiných vážných ochuravění. Bylo by žádoucno, aby celá Katolická Akce podporována biskupským Ardinariatem požádala ředitelství všech zdejších škol klášterních, aby vlivem svým působila jak na žákyně svých škol tak zvláště na jejich matky, by dbaly více o estetické šacení svých dcerušek. Též by bylo dobře vyžádati si v té věci dobrozdání lékařské a otisknutí je v novinách, i ženské spolky mohly ba v té věci přispěti k nápravě.

Sociálně charitativní referát Katol. Akce za rok 1928 jest jako takový odsouzen k naprosté nečinnosti a to proto:

1. žen nemá o čem referovati, neboť nikde ve veřejnosti ani jemu soukromě nedostávalo se nejmenší zmínky, že se někde v diecési řádně již utvořila farní Katol. Akce se všemi odbory, zejména se sociálně-charitativním a že by odbor tento vyvíjel nějakou činnost.

2. § 9. organizačního řádu K.A. zní: Členský příspěvek platí jen korporativní členové, jehož výši stanoví církevní vrchnost atd. Referátu našemu se nepřihlásil ještě ani jeden člen korporativní, proto nemá, na kom by příspěvků žádal a také mu není známo, zda členské příspěvky a jejich výše již byly stanoveny.

I.
Protože slovem akce se rozumí činnost, spojel referent – ovšem o své újmě a na vlastní zodpovídání – se sociálně – charitativním referátem dílo sv. Františka Regis a laický apoštolát, jež vyvíjejí jakousi činnost a to v díle sv. Františka Regis pracuje slč. Klot. Jiráčková s malou výpomocí sama a také sama chce podávati zprávu a své činnosti přímo neurůst. bisk. Ordinariátu.

V laickém apoštolátě obětavě působí pí. Kateřína Schaffelhoferová, majitelka domu a zahradnictví a pak pí. Anna Bedlivá, dělnice v tabákové továrně.Oběma se již podařilo přivést zpět do katol. církve celkem 13. osob a to:
1. rodinu Mařinců (otec František, matka Karla a syn Jaroslav) – 3 osoby
2. rodinu Batků (otec Jan, matka Marie a 4 děti – Jan, Marie, Inké, Míla) – 6 osob
3. slč. Annu a Růženu Krátkých – 2 osoby
4. slč. Marii Posekanou
5. pí. Růženu Šeflovou – tovární dělnici – vdovu z Nov. Vráta. Mimo to, přispěno k návratu do církve rodině obchodníka Antonína Uhlíře (otec, matka, syn a dcera). Celkem tudíž laický apoštolát pomohl k návratu do církve 17 osobám.

Mimo to pí. Schaffelhoferová rozprodala 40 kalendářů „Vincentina“ v Břevnově po 7Kč= 280Kč a na dva sirotky ve zdejším sirotčinci platí měsíčně 60Kč – ročně 720Kč. Mimo to působí při laickém apoštolátě zbožná mladá duše, která nechce býti jmenována.

Ve Čtyřech Dvořích jako laická apoštolka působí tamní švadlena slč. Barbora Prošková, jež se přičinila, že 5. tamních osob, po kolika letech opětně přijalo sv. svátosti a přispěla k tomu, že zaniklé tamní sdružení katol. mládeže opět bylo probuzeno k životu a duchovním rádcem jeho se stal vdp. děkan u sv. Jana Kř., Jan Švejd.

pí. Matoušková představená III.ř. připravila 2 osoby, že po mnoha letech se vyzpovídaly: slč Anna Labgová, bývalá učitelka hudby a sleč. Růžena Ostrá, soukromnice, smířeny pak s Bohem klidně zemřely.

II.
Aby sociálně – charitativní referát nebyl odsouzen k naprosté nečinnosti, spojil jej referent, oznámiv to dříve osobně nejdůst. bisk. Ordinariátu, s diec. svazem charity, ale jako státně schválený spolek, smí pořádati sbírky – ovšem zase jen s povolením polit. správy státní. K první větší akci pomocnou rukou podala odborná rádkyně slč.odborná učitelka Lidumila Mayerová, jako předsedkyně svazu katol. žen, jež při členské schůzi velmi pěkně animoval vpd. katecheta Smitka procítěnou přednáškou, že pak po provolání otištěném v Hlase Lidu sešlo se na pokořelé ve Věšíně u Rožumitála na dva metrické centy žactva, prádla a obuvi a na penězích bylo tam zasláno 1000Kč. Kdo, čím a kolik přispěl, bylo svého času otištěno ve Hlasu Lidu. Hlavní zásluhy sběratelské mají slč. Hradové, dámské krejčové ze Skuherského ulice a slč. Vrbová, penzistka tabákové továrny.

Hůře se dařilo a daří hlavní práci diec. svazu katol. charity dostati do všech okresních zastupitelstev zdejší dicese zástupce katol. charity.

V září t.r. rada katol Akce nesvolila, aby se provolání o té věci smělo otiskonouti v Hlase Lidu, v Aktech Curiae nezbylo pro ně místa a také přes 300 strojem psaných informací, jak se zakládají farní svazy charity snad do dnes leží zapomenuto v konsistorním skladišti, neboť venkovští duchovní správcové šmahem oznamují, že v Aktech Curiae nedostali žádné vložky. Proto v posledních dvou týdnech bylo třeba napjati všecky síly, aby organizace charity se v diecesi aspoň začala. Bylo upraveno a rozesláno přes 200 dopisů farním úřadům a všem devatenácti okresním správám politickým ve zdejší diecesi, zemskému svazu charity jakož i ministerstvu vnitra do Prahy. – Že jsou při tom značná vydání, rozumí se samo sebou, charita však dosud – nemajíc příjmů, nevede též žádných účtů, vybírající stále jen z dispozičního fondu, jejž tvoří malá učebnice katolická a z dispozičních fondů se účty nikdy neskládají. – zda výsledek odpovídati bude práci a namáhání, těžko říci.



Fr. Jedlíčka.